Merle Talvik: inimene vajab stiimuleid, et motiveerituna püsida
16. detsembril toimunud kõrgkooli töötajate tänuüritusel pälvis õenduse õppetooli uurimistöö metoodika valdkonna juht Merle Talvik "Aasta kirjutaja" auhinna. Aasta kirjutaja valikul võetakse arvesse erinevaid kriteeriume: publikatsioonide koguarv; teema ühiskondlik olulisus; teema erialane olulisus/eriala edendamine.
Palju õnne!
Merle Talvik
Õenduse õppetooli uurimistöö metoodika valdkonna juht, õppejõud-juhtivlektor
Asus tööle Tallinna Tervishoiu Kõrgkoolis 21. augustil 2018
Merle Talvik
"Aasta kirjutaja" tiitli pälvinud Talvikule on tunnustus eelkõige motiveeriv jõud. "Pean seda väga oluliseks. Inimene vajab stiimuleid, nii materiaalseid kui mittemateriaalsed, et motiveerituna püsida."
Talvik tõdeb, et suure ajaloohuvilisena on artiklite koostamine talle tõeliselt põnev, sest naudib erinevate ajastute ja inimeste tundmaõppimist. "Esiteks, mind inspireerib ajalugu ja seda väga laias mõttes - vanad asjad, kombed, raamatud, majad jne. Vahel vanades allikates tuhnides kujutan ennast ette mingisse teise ajastusse elama, näen silme ees pilte sellest kuidas elati, kuidas riietuti, millised olid linnad, talud, lauanõud, arstiriistad. See on nii põnev. Teiseks, mind väga huvitavad inimesed ning nende elukogemused ja lood. Just sellest vaatenurgast, et mis on see, mis paneb inimese ühte või teistmoodi käituma ja mis määrab tema elukäigu. Ja nii need õenduse rajajad hakkasidki huvitama: kes nad olid, millistest oludest ja peredest nad tulid, missuguse hariduse said ja missugune oli/on nende maailmavaade."
Just seda peab Talvik silmas ja teistele soovitusi andes, sest kõige parem kirjatükk tuleb otse südamest. "Kirjutada soovitan empaatiliselt, st nii et asetad ennast kirjutades pidevalt lugeja rolli. Võiks kirjutada nii, et sul endal lugejana seda lugu lugedes igav ei hakkaks ja et lugu oleks arusaadav ning loogiliselt jälgitav."
Palju inspireerivat leiab Talvik ka õppejõu tööd tehes ja oma õppurite arengut jälgides. "Taaskord on motiveerivad inimesed, noored inimesed. Ja ka need hingelt noored inimesed, kes on oma elus juba mitmendat haridust omandamas. Mulle väga meeldib jälgida, kuidas inimesed õpivad. See võib olla väga erinev. Aluseks loengute ülesehitamisel ongi see, kuidas teha nii et sihtgrupp oleks võimalikult paremini kaasatud ja motiveeritud, kuidas visualiseerida ja näitlikustada nii, et tekiksid seosed varem omandatu, elu enese ja käesoleva teadmise vahel. Seostamata teadmine on halvasti kinnistuv. Viimase kahe aasta jooksul olen ka loonud videoloengute baasi selleks, et oleks võimalik vaadata loenguid endale sobival ajal, töö ja pere kõrvalt."
Muidugi peab selle kõige põneva ja haarava kõrvalt aega jääma ka oma perele, mistõttu veedab Talvik oma pühad loomingulises maakord oma pere keskel. "Soovin, et Eesti inimesed teineteise vastu lahkemad oleksid ja et me ei arvustaks ega kritiseeriks pidevalt teineteist. Taustsüsteem on praegu väga agressiivne ja ebakindel. Inimlikku tuge on seda enam vaja," paneb ta kõigile südamele.