Skip to main content

Küsitluse tulemused: nutikate lõputööde kontseptsioon

2018. aasta veebruaris-märtsis toimus kolm üliõpilaste teaduskohvikut - 9. veebruaril oli läbiviijaks Meditsiinitehnilise hariduse keskus, 1. märtsil Tervishariduse keskus ja 16. märtsil õenduse õppetool. Kolmes teaduskohvikus osales kokku 81 üliõpilast. 

Teaduskohvikutes tutvustati õppekavades planeeritavaid rakendusuuringuid, interdistsiplinaarsete uurimistööde tegemise võimalusi õppetoolide vahel, arutleti nutikate lõputööde koostamise, juhendamise ja hindamise teemal ning viidi läbi küsitlus nutikate lõputööde kontseptsiooni kohta. Küsitluse eesmärk oli teada saada, millist lõputööd peavad üliõpilased "nutikaks", milliste erialadega näevad nad koostöövõimalusi, millist "nutikat" tööd soovivad üliõpilased ise läbi viia, mis neid motiveeriks, millist tulemust nad "nutikalt" lõputöölt ootavad ning kuidas saab rakendada "nutikaid" lõputöid praktikal ja erialases töös.

Küsimusele "Millist lõputööd pead "nutikaks"?" vastati kõige rohkem, et see töö peab olema praktiline ja tooma ühiskonnale kasu. Täpsustati veel, et selline töö peaks lahendama probleeme ning aitama inimesi. Praktilisuse all mõeldakse eelkõige seda, et valmima peaks reaalselt kasutatav konkreetne tulemus, mis arendaks eriala ja võiks tugineda IT-lahendustele. Kõige sagedamini pakuti välja äppe ja videosid, aga ka abivahendeid, loengutesarja, kodulehekülge, tegevusjuhendit, käsiraamatuid, infovoldikuid, mänge, andmebaaside arendamist, 3D-mudeleid, audioraamatuid, töötubasid, dokumentaalfilme. 

Küsimuse "Millist "nutikat" tööd soovid ise läbi viia?" vastusena toodi enamasti välja erialapõhiseid teemasid - hambatehnikud soovisid uurida hambatehnilisi materjale, proteese, hammaste puhastamise tehnikaid. Hambatehnikud soovisid veel disainida töörõivaid ning luua juhendeid hambatehnika labori tarbeks. Farmaatsia eriala üliõpilased soovisid uurida ravimtaimi, toidulisandeid, ravimite käitlemist, teadlikkust ravimite kasutamisest ning ravimite ja ravimtaimede koosmõju. Ämmaemanduse eriala üliõpilased soovisid välja töötada äppi raseduse jälgimiseks ning luua 3D-mudeli vaagnast, samuti soovisid nad luua ajakirja ja uurida erialase teenuse kättesaadavust. Ämmaemanduse ja tegevusteraapia tudengid nägid koostöövõimalusi erivajadusega raseda nõustamiseks ning tserebraalparalüüsiga lapse ja pere toetamiseks. Toitumise teema huvitas erinevate erialade üliõpilasi – ka see on võimalus interdistsiplinaarseks koostööks. Tegevusterapeudid soovisid valmistada abivahendeid, luua tegevusteraapiat tutvustavat filmi,  välja töötada tegevusterapeutilist hindamisvahendit, uurida virtuaalreaalsuse prillide kasutamist, sooviti tööd siduda veebileheküljega "Abikäpp". Tervisedenduse eriala üliõpilased soovisid teha tööd, mis kajastaks meedia rolli tervisedenduse aspektist või praktilise tervisedendusliku rakenduse välja töötamist, aga ka midagi seoses tervist edendava kõrgkooliga.

Küsimuse "Millist tulemust ootad "nutikalt" lõputöölt?“ vastused olid suures osas sarnased esimesele küsimusele – et tulemuseks oleks midagi reaalselt praktikasse rakendatavat, millest oleks kasu ühiskonnale. Mitmed vastanud rõhutasid, et tulemus peaks harima ja puudutama võimalikult paljusid inimesi. Lisati veel, et tulemus võiks olla huvitav, üllatav, positiivne ja andma uut kasulikku infot erinevatele sihtgruppidele.

Küsimusele "Kuidas saab rakendada "nutikaid" lõputöid praktikal ja erialases töös?“"vastati, et ennekõike oleneb see erialast ja tööst. Mitmed osalejad vastasid, et "nutika" lõputöö tulemit saaks praktikas testida ja hinnata ning seejärel praktilises töös kasutusele võtta. Leiti, et sel moel saaks tööd lihtsustada ja kvaliteetsemaks muuta. Pakuti välja, et "nutikaid" töid saaks kasutada õppematerjalidena teadmiste arendamiseks erialases töös ja koolitustel. "Nutika" töö praktikasse rakendamine võib aidata leida erialases töös kitsaskohti ning seeläbi töövõtteid parandada. 

Küsimusele "Mis motiveerib läbi viima "nutikat" lõputööd?" vastati eelkõige, et see on huvitav, uudne ja ainulaadne. Lisati, et motiveerib see, kui lõputöö läheb reaalselt kasutusse ning parandab erialase töö kvaliteeti. Lisaks reaalse praktilise väärtuse loomisele motiveerib ka soov erialast valdkonda arendada. Motiveeris ka laiem kasu nii tervele ühiskonnale kui ka mõnele konkreetsele asutusele või organisatsioonile. 

Küsitluses oli võimalus teemaga seotud mõtteid välja tuua küsimuses "Mida soovid antud teemaga seoses veel lisada?"Valdavalt peeti "nutika" lõputöö tegemist uueks heaks võimaluseks ning arutelu sel teemal tõi uusi ideid ja positiivseid emotsioone. 

Kokkuvõtte koostas kõrgkooli õenduse õppetooli õppejõud-lektor Kadri Kööp.